رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را به ابوبکر و عمر نداد

سالروز ازدواج امیر مؤمنان سید الکونین، أبا الحسن والحسین علیه السلام و صدیقه شهیده فاطمه زهرا سلام الله علیها را خدمت تمامی پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام تبریک می‌گوییم.
همان اندازه که ازدواج با فاطمه زهرا سیده زنان دو عالم برای امیر مؤمنان علیه السلام خوشحال کننده بود، برای خلیفه اول و دوم سبب ناراحتی و سرشکستگی شد ؛ چرا که ابتدا خلیفه اول و سپس خلیفه دوم خدمت رسول خدا صلی الله علیه وآله رسیدند و از سرور زنان اهل بهشت خواستگاری کردند ؛ اما پیامبر خدا از آن‌ دو روی برتافت و دست رد به سینه شان زد.
در حقیقت می‌خواست به آن دو بگوید که شما لیاقت این را ندارید که با خانواده رسول خدا رابطه خویشاوندی برقرار کنید، نه تناسب سنی با حضرت زهرا دارید و نه تناسب ایمانی، و نه اخلاقی نسبی و...
روایات بسیاری در کتاب‌های اهل سنت در این باره وجود دارد که ما به چند روایت اشاره می‌کنیم:
ابن حجر هیثمی در باب ۱۱ از صواعق محرقه که آن را بر ضد شیعه نوشته است،‌ در این باره می‌گوید:
وأخرج أبو داود السجستانی أن أبا بکر خطبها فأعرض عنه صلی الله علیه وسلم ثم عمر فأعرض عنه فأتیا علیا فنبهاه إلی خطبتها فجاء فخطبها فقال له صلی الله علیه وسلم (ما معک) فقال فرسی وبدنی.
الصواعق المحرقة علی أهل الرفض والضلال والزندقة، أبو العباس أحمد بن محمد بن علی ابن حجر الهیثمی (متوفای ۹۷۳هـ) ج ۲ ص ۴۷۱، ناشر: مؤسسة الرسالة - لبنان - ۱۴۱۷هـ - ۱۹۹۷م، الطبعة: الأولی، تحقیق: عبد الرحمن بن عبد الله الترکی - کامل محمد الخراط.
ابو داود سجستانی نقل کرده است که ابوبکر از حضرت زهرا خواستگاری کرد، رسول گرامی اسلام از او روی گرداند، سپس عمر خواستگاری کرد و رسول خدا از او نیز روی‌گرداند...
البته این روایت هم اکنون در کتاب سنن أبی داود وجود ندارد و توسط پیروان مکتب خلفا تحریف و حذف شده است.
و ابن حبان در صحیحش و نسایی در سننش می‌نویسند:
عن عبد الله بن بریدة عن أبیه قال خطب أبو بکر وعمر رضی الله عنهما فاطمة فقال رسول الله صلی الله علیه وسلم إنها صغیرة فخطبها علی فزوجها منه.
سنن النسایی،‌ ج ۶،‌ ص۶۲ و خصایص أمیر المؤمنین (علیه السلام)، النسایی، ص ۱۱۴ و صحیح ابن حبان، ابن حبان، ج ۱۵، ص ۳۹۹ و...
عبد الله بن بریده از پدرش نقل می‌کند که ابوبکر و عمر از فاطمه خواستگاری کردند، پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم به آن‌ها فرمود: فاطمه خردسال است، سپس علی علیه السلام خواستگاری نمود، پیامبر او را به ازدواج علی علیه السلام درآورد.
حاکم نیشابوری بعد از نقل این حدیث می‌گوید:
هذا حدیث صحیح علی شرط الشیخین ولم یخرجاه.
المستدرک، ج ۲،‌ ص۱۶۷.
این حدیث، طبق شرایطی که بخاری و مسلم در صحت روایت قایل بودند صحیح ؛ اما آن‌ دو نقل نکرده‌اند.

و متقی هندی می‌نویسد:
خطب أبو بکر وعمر فاطمة إلی رسول الله صلی الله علیه وسلم فأبی رسول الله صلی الله علیه وسلم علیهما.
کنز العمال، المتقی الهندی، ج ۱۳، ص ۱۱۴.
ابوبکر و عمر فاطمه را از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم خواستگاری کردند، آن حضرت نپذیرفت.
و همچنین هیثمی می‌نویسد:
عن حجر بن عنبس، فقال: خطب أبو بکر وعمر رضی الله عنهما فاطمة رضی الله عنها فقال النبی صلی الله علیه وسلم هی لک یا علی. رواه الطبرانی ورجاله ثقات.
مجمع الزواید، ج ۹، ص۲۰۴ و أسد الغابة، ابن الأثیر، ج ۱، ص ۳۸۶ و ج ۵، ص ۵۲۰ و المعجم الکبیر، الطبرانی، ج ۴، ص ۳۴ و مجمع الزواید، الهیثمی، ج ۹، ص ۲۰۴ و....
حجر بن عنبس می‌گوید: ابوبکر و عمر فاطمه (علیها السلام) را از پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم خواستگاری کردند، پیامبر خطاب به علی علیه السلام فرمود: فاطمه برای شما است. این روایت را طبرانی نقل کرده و راویان آن مورد اعتماد هستند.
شاید همین مطلب باعث شد که خلیفه اول و دوم کینه صدیقه طاهره به دل بگیرند و چند سال بعد به خانه آن حضرت هجوم آوردند‌، خانه را به آتش کشیدند، خود آن حضرت را کتک زده و فرزند عزیزش را سقط کردند.

گروه پاسخ به شبهات، مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)
 



سایت شیعه نیوز